Death Wobble na džípoch je fenomén, o ktorom ani nechcite vedieť

Možno vás to odradí od kúpy staršieho džípu aj v prípade, že po ňom túžite od detstva.
Vydané  Text: 

Screenshot z YouTube videa Jeep Death Wobble Experiment – Extreme Shaking! – Rare Parts Inc

Death Wobble, DW, osmička na oboch predných kolesách. To je niečo, čo by ste na svojom aute nikdy nechceli zažiť a pritom sa to predsa stáva na starších džípoch. Je to fenomén, s ktorým sa majitelia inak nepochybne úžasných off-roadov potýkajú, hľadajú odpovede na svoje otázky na internetových diskusiách a snažia sa potom upraviť nápravy tak, aby sa tomuto neduhu vyhli.

Šialené osmičky na predných kolesách sú iba dočasnou záležitosťou a po zastavení sa a opätovnom rozbehnutí sa už neprejavujú. Spúšťačom pritom môže byť nabehnutie na predmet na vozovke jedným kolesom, v horších prípadoch dokonca aj prudké šliapnutie na brzdu a jej okamžité uvoľnenie. Na niektorých videách na YouTube je dokonca zaznamenané, že sa kolesá roztrasú zdanlivo bez príčiny, napríklad na tomto Willys CJ-2 z roku 1948.



Riešení tohto problému existuje viac, na internete sa môžete dočítať o skúsených mechanikoch, či už amatérskych alebo profesionálnych, ktorí si vedia sami opraviť nápravy, rozumejú každému detailu podvozka a tvoria také súvetia s výrazmi, ktoré sú aj pre technicky zdatného človeka španielskou dedinou.

Dalo by sa však povedať, že **neexistuje univerzálny návod**, ako sa vyhnúť death wobble. Väčšinou sú za tento fenomén zodpovedné opotrebované ramená, k trepaniu však môže prispievať aj nerovnomerné opotrebovanie pneumatík, guľové kĺby, čapy alebo hocičo iné, čo je súčasťou podvozka, kolies a riadenia.

Nie je to však iba o starších džípoch, na YouTube možno nájsť videá, na ktorých je death wobble zachytený aj na Forde F-250, Dodge Ram 3500 (r.v. 2013) a na motorkách (pri nich je však death wobble o niečom inom).



Na záver dodávam, že hoci mám rád SUV aj off-roady a veľa ich mám odjazdených, s death wobble som sa doteraz nestretol. Odpusťte teda moje rozčarovanie nad zistením, že sa takéto niečo vyskytuje aj v moderných vozidlách vyrobených po roku 2000.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.