Spoznávate tento športiak z prelomu 60. a 70. rokov? Jeho dizajnérom aj tvorca Lotusu Esprit a Alfy 159

Je to De Tomaso Mangusta od dizajnéra Giorgetta Giugiara, ktorý nakreslil aj Alfa Romeo 159, Volkswagen Golf Mk1, Lotus Esprit S1 či legendárny DeLorean DMC-12.
Vydané  Text: 

Giorgetto Giugiaro a jeho životné dielo nie sú po chuti každému, to je nám celkom jasné. Nemožno však pochybovať o jeho mimoriadnom prínose pre svet automobilizmu a konkrétne dizajnu. Veď tento dnes 78-ročný človek patrí do Automobilovej siene slávy (2002) a ešte v roku 1999 bol titulovaný za automobilového dizajnéra storočia.

De Tomaso Mangusta (1967-1971) (foto: Igor Panitz)

Dlhé športové kupé De Tomaso Mangusta sa vyrábalo v rokoch 1967 až 1971 so 4,7- a 5-litrovými motormi, výhradne typu V8. Prvýkrát ho však verejnosť videla na turínskom autosalóne už v roku 1966. Dizajn sa výraznejšie odlišoval od predchodcu De Tomaso Vallelunga, ktorý však tiež vyšiel zo skice rovnakého dizajnéra. Práve koncom 60. rokov nastávali búrlivejšie zmeny na poli automobilového dizajnu a začali vznikať vozidlá, ktoré sa nepáčili každému. Taliansky dizajn však aj naďalej ostal verný akejsi emotívnosti, precíznym detailom a dynamike.

De Tomaso Mangusta (1967-1971) (foto: RM Sotheby´s)

De Tomaso Mangusta malo nízke ťažisko, širokú kapotu, nezávislé zavesenie všetkých kolies a počas štyroch rokov sa ho vyrobilo 401 kusov. Z toho 250 smerovalo na starý kontinent a 150 kusov do zámoria. Do dnešného dňa vraj zostalo pojazdných iba 250 kusov.

V decembri 2015 sa jeden oranžový 271-koňový De Tomaso Mangusta vydražil v aukčnom dome RM Sotheby’s za mimoriadnych 297-tisíc amerických dolárov.










Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.