Je OK dohliadať na mechanika počas opravy vášho auta?

Redakcia, 19.07.2017
Je to večná dilema: dávať pozor na mechanikovu prácu a obťažovať ho tým alebo mu dať voľné ruky a riskovať, že nespraví svoju prácu dobre?


Práca automechanika je krásna a otravná zároveň. Mnohí by dokonca tvrdili, že je to priam prekliatie, pretože sa za nimi neustále vracajú rovnakí ľudia stále s novými a novým problémami tvrdiac, že ich spôsobili práve mechanici svojou neprofesionalitou. Alebo dokonca, že zámerne poškodzujú súčiastky, aby si spravili nový kšeft. Znie to úsmevne a aj by to bolo vtipné, keby to neodrážalo realitu niektorých slovenských garážových autoservisov.

mechanici a mechanici. A sú zákazníci a zákazníci. Niektorí robia svoju prácu odborne, iní na kvalitu kašlú, niektorí svojim mechanikom veria a iní hľadajú zámienky, aby sa mohli neustále sťažovať.

V lepších servisoch máte ako zákazník možnosť využívať počas opravy svojho auta niektoré benefity, napríklad vypiť si kávičku, pripojiť sa na Wi-Fi alebo čítať časopisy, eventuálne mať cez okno výhľad na vaše vozidlo. Nedajú sa využiť vždy, ale keď ste dali do servisu iba vymeniť pneumatiky, skontrolovať geometriu alebo opraviť menšiu závadu, je to v poriadku.

Keď však do servisu prídete s tým, že je potrebné vymeniť remenicu kľukového hriadeľa, opraviť či vymeniť turbo alebo inak spraviť nápravu, strávili by ste v garáži veľa času. Je to piplavá, odborná a špinavá práca, ktorú musí mechanik vykonať a práve vtedy sa za neho postaví vážne sa tváriaci majiteľ auta a začne sa pýtať stupídne otázky, špekulovať a dokonca navrhovať vlastné riešenia problému. Možno sú mechanici, ktorí radi pri práci diskutujú, sme si však istí, že ich často nestretnete. Človek zvyčajne potrebuje k práci kľud, aby sa mohol sústrediť a venovať poruche dostatočnú pozornosť.

Dôvod, prečo niektorí zákazníci takto otravujú svojich mechanikov, tkvie v ich nedôverčivosti. Skrátka sa boja (a častokrát na základe vlastnej predchádzajúcej skúsenosti), že ich mechanik oklame a nepoužije značkovú súčiastku, nespraví všetky potrebné úkony alebo dokonca zámerne poškodí niečo iné, s čím by sa mohol zákazník opäť vrátiť a platiť ďalšie peniaze. Smutné je, že to takto často funguje aj v skutočnosti.

Mám skúsenosť s tým, že kamarátke pri prestavbe na LPG namontovali namiesto talianskej techniky nejakú poľskú, samozrejme bez bločku a akýchkoľvek záruk. Pri každej novej technickej kontrole musela jazdiť k rovnakému garážistovi, aby ňou vôbec prešla. Keď som do servisu prišiel a spravil divadlo, div, že ma roxorom nevyhnali so slovami, že nemám žiadny dôkaz o tom, že čo si objednala a koľko zaplatila. Dôverujte teraz nejakým obéznym mechanikom z garáže.

Správne je robiť prácu dobre a kvalitne a správne je nechať túto prácu na odborníkov. To by mal byť základ pre obe strany, teda pre mechanikov aj zákazníkov. Ak teraz svojmu mechanikovi nedôverujete, vymeňte ho za iného alebo choďte do autorizovaného servisu.