BMW 1 Coupé: Let's dance

Redakcia, 10.11.2007
Nové BMW radu 1 Coupé nezaprie v sebe športového ducha. Punc výnimočnosti vo svojej triede mu zabezpečuje pohon zadných kolies. Správanie tohto malého dravca sme si odskúšali na pustom švédskom ostrove s názvom Gotland.

Bavorská automobilka vyťahuje do nabitej nižšej strednej triedy ďalšiu zbraň. Tentoraz je to verzia kupé, ktorá jasne dáva najavo, kto je na kompaktnom športovom nebi pánom. Predné partie, typické pre jednotkový rad, ostali zachované, zmeny sa dotkli najmä zadnej časti. Tu sa nachádza veľmi decentný spojler, nové svetlá a nenápadne vyčnievajúce koncovky výfuku. Šikovné zakončenie dynamickej siluety navyše vytvára batožinový priestor s objemom 370 litrov.

Pri vozidlách značky BMW vždy hrajú prvé husle pohonné jednotky. Pod kapotou budú pre začiatok jeden benzínový a dva naftové varianty. Dieselové motory zastupuje špičkový agregát objemu 2,0 litra s výkonom až 150 kW (204 k). Táto unikátna pohonná jednotka je vybavená technológiou variabilného prepĺňania Twin Turbo a treťou generáciou vstrekovania paliva common-rail. Litrový výkon presahujúci prvýkrát v sériovej naftovej histórii sto koní (74 kW) dokáže malé auto rozhýbať z nuly na stovku za rovných sedem sekúnd. Maximálka sa vyšplhala až na 238 km/h a to všetko pri priemernej spotrebe len 5,2 litra nafty na 100 km. Ďalšou alternatívou je motor rovnakého objemu s nižším výkonom 130 kW (177 k).

Benzínové agregáty majú svoje zastúpenie v podobe kultivovaného prepĺňaného šesťvalca s objemom 3,0 litra a výkonom 225 kW (306 k), ktorý sme si do sýtosti vyskúšali počas jazdnej prezentácie. Všetky motory sa štandardne kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, automat sa dá zatiaľ objednať len k slabšiemu dieselovému agregátu.

Po nasadnutí zistíte, že nemecká precíznosť usporiadania prvkov si našla miesto aj tu. Hrubý volant a prvé dotyky s plynovým pedálom naznačujú, že 306 koní pod kapotou bude riadne cítiť. Aj rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50 sľubovalo výrazné jazdné zážitky. A skutočnosť? Silný ťah motora a jeho zvuk v nás vyvolával dojem, že sedíme v menšom prevedení M3.

Predvídateľné reakcie a dlho neutrálne jazdné vlastnosti pumpovali do nás pri vysokých rýchlostiach silné dávky adrenalínu. Švédski policajti sú vraj prísni a nekompromisní, preto sme si radšej pravé športové vyžitie nechali na uzavretý okruh. Tu sme sa za hustého dažďa pri vypnutom DTC hrali na slider a drift. Pri odovzdávaní kľúčov sme vôbec neboli nadšení, ale vedomie, že zákazník môže v tejto triede nájsť skutočne dynamický cestný nástroj, nás ešte doteraz hreje pri srdci.

Text: Peter Michalec
Foto: BMW
Technické údajeTyp motora 120d123d135iMotor/počet valcov R/4R/4R/6Zdvihový objemcm3199519952979Max. výkonkW/k pri ot/min130/177 pri 4000150/204 pri 4400225/306 pri 5800Max. krútiaci momentNm pri ot/min350 pri 1750-3000400 pri 2000-22504000 pri 1300-5000Dĺžka x šírka x výškamm4360x1748x1408Rázvormm2660Batožinový priestorl370Zrýchlenie 0-100 km/hs7,6 (7,8) s7,0 s5,3Maximálna rýchlosťkm/h228 (226)238250Kombinovaná spotrebal/100 km4,8 (5,4)5,29,2Emisie CO2g/km128 (144)138220 Údaje v zátvorkách platia pre automatickú prevodovku