Je to vôbec možné? Tesla je hodnotnejšia značka ako BMW.

ERIK STRÍŽ, 15.06.2017

Môže byť dlhodobo stratová firma hodnotnejšia ako storočná nemecká automobilka s najlepšími autami sveta? Áno, môže, Tesla je vraj momentálne cennejšia ako BMW.

Je hodnota akcií dobrým nástrojom merania hodnoty firiem? Nie, nie je, aj napriek tomu sa teraz všade môžete dočítať, že značka Tesla po úspešnom pokorení hodnoty Fordu a General Motors najnovšie predbehla aj nemecké BMW. Kuriózne pritom je, že v minulom roku BMW predalo dva milióny vozidiel, zatiaľ čo Tesla „iba“ 73-tisíc kusov.

Je teda zrejmé, že trhová hodnota firiem vypočítaná podľa ceny jednej akcie a ich celkového množstva odráža v prvom rade veľké očakávania a nie reálne výsledky spoločností. BMW je v zisku a investorom sa teda oplatí dávať peniaze práve sem, Tesla je už roky v strate a s nedôverom sledujeme aj jej veľkolepé plány na výrobu až milióna kusov automobilov ročne, keď má dnes problém s desiatkami tisíc.

Vývoj akcií Daimleru, VW, BMW a Tesly podľa Bloombergu

Dôležité je tiež pripomenúť že je to vôbec prvýkrát, čo sa misky váh preklonili z BMW na Teslu a môže to byť iba krátkodobá záležitosť. V rovnakom merítku si podľa Bloombergu dlhodobo najlepšie stoja Toyota, Daimler a Volkswagen, BMW bolo hneď za nimi. V praxi má teraz podľa akcií Tesla hodnotu 61,6 mld USD, zatiaľ čo BMW 61,2 mld USD.

Tesla je nafúknutý americký sen, ale nedá sa jej uprieť, že s charizmatickým vodcom a dobrými autami má najväčšie šance stáť na čele revolúcie v doprave a podnietiť očakávanú transformáciu osobných automobilov na elektrický pohon. Netreba pritom zabúdať aj na ďalšie projekty značky Tesla, predovšetkým na veľmi perspektívny projekt Gigafactory, ďalej na Powerwall, Powerpack a solárnu strešnú krytinu s klasickým dizajnom.