Pozor na podtáčanie naftových motorov, ničí sa dvojhmotový zotrvačník za stovky eur

ERIK STRÍŽ, 13.06.2017
Nízke otáčky a „skapínanie“ pri rozbiehaní naftovému motoru naozaj škodia.
Dvojhmotový zotrvačník pre naftové motory ničí najmä jazda nízkymi otáčkami

Každý majiteľ staršieho auta s naftovým motorom pocítil, aké to je, keď autom začne nápadne triasť a z motorového priestoru vychádzajú nepríjemné pravidelné zvuky, ktoré by inak znieť nemali. Jedným z pomerne častých problémov naftových motorov je poškodenie dvojhmotového zotrvačníka. Je to súčiastka, ktorú začalo v roku 1985 používať BMW a dnes ju nájdete aj v Octaviach či Alfa Romeo.

„Dvojhmota“ plní viac funkcií naraz, v bežnej prevádzke sa však prejavuje kultivovaním chodu motora, kompenzáciou vibrácií a otrasov, zjemňuje rázy motora pri rozbehu auta. Súčiastka zbiera nahromadenú energiu z vibrácií motora, tú potom uvoľňuje v pravidelných intervaloch, pomáha vyrovnávať kolísanie otáčok motora.

Opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník v automobile značky Volvo (foto: YouTube)

Silnú naftu nikdy nepodtáčajte

Každé auto je neskutočne komplikovaný stroj, ktorý je vrcholom vývoja strojárstva, elektrotechniky a elektroniky. Najmä motor obsahuje také množstvo súčastí, že keď sa iba jedna z nich poškodí, vyvolá domino efekt a začne poškodzovať tie ďalšie. Poškodiť jednu z veľmi dôležitých súčiastok - dvojhmotový zotrvačník - pritom nie je vôbec ťažké.

Stačí, aby ste jazdili tesne pod 1500 otáčok za minútu alebo radili nízko, eventuálne neprimerane brzdili motorom. A zakaždým, keď vám auto „skape“, postupne ničíte zotrvačník tiež.

Prejavy

Dôsledky poškodenia tejto súčiastky motora sú výrazné a neprehliadnuteľné. Znie to, ako keď naráža kov o kov, hlučne a citeľne. Motor výrazne trasie a klepe a tieto nezdravé prejavy sa postupne šíria ďalej. Dá sa to ignorovať, predovšetkým spočiatku, keď poškodený zotrvačník výraznejšie nevplýva na komfort. Neprimeranými vibráciami však trpí celý mechanizmus okolo motora, hrozí poškodenie kľukového hriadeľa, silentblokov motora a konečnom dôsledku aj samotnej prevodovky.

Servis

Servis stojí naozaj veľa. Samotný dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou záležitosťou, jeho ceny sa pohybujú na úrovniach od 350 do vyše tisíc eur, k tejto cene si musíte pripočítať maržu autoservisu a cenu práce, ktorá je naozaj náročná. Výmena tejto súčiastky trvá pokojne aj osem hodín a koľko úsilia musí mechanik vynaložiť, závisí aj od značky auta. Každý výrobca prístupňuje motor a jeho súčasti inak a to, ako to spravil, má výrazný podiel na cene.

Garážový mechanik si za kompletnú opravu vypýta od 500 eur, v lepšom servise necháte aj dvojnásobok a ešte viac.

Zotrvačníky sa predávajú aj v bazároch. Keď ale nemáte náradie a zručnosti, svojpomocne si ho rozhodne nevymeníte. (foto: Bazos)

Aj keď na svojom naftovom motore jazdíte primerane, teda ho nepodtáčate, motor „neskapína“ a spojku púšťate plynulo, vyšším nájazdom auta sa zotrvačník prirodzene opotrebuje. Údaje o životnosti zotrvačníkov sú rôzne, ak sa ale na vozidlo jazdilo rozumne, môže vydržať aj 200-tisíc kilometrov. V praxi často odchádza aj po odjazdení 100-tisícov a ak ten diesel jazdí šialenec, bude ho musieť vymeniť po pár tísícoch. Najpodstatnejším faktorom vplývajúcim na životnosť tejto dôležitej súčiastky je práve štýl jazdy.

Pri jazde naftovým motorom s manuálnou prevodovkou sa teda držte nasledovných rád:

  • jazdite v otáčkach motora vyšších ako 1500, ideálne v 2-tisícoch
  • neraďte priveľmi nízko, keď vám auto pri preraďovaní škbe, radšej pred preradením mierne motor vytočte do vyšších otáčok
  • nebrzdite motorom prehnane, teda nezaraďte dvojku pri rýchlosti 80 km/h a podobne
  • spojku po preradení púšťajte plynule a pomalšie
  • vyvarujte sa skapínaniu motora, radšej ho vytočte na vyššie otáčky