Pozor na podtáčanie naftových motorov, ničí sa dvojhmotový zotrvačník za stovky eur
Nízke otáčky a „skapínanie“ pri rozbiehaní naftovému motoru naozaj škodia.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Každý majiteľ staršieho auta s naftovým motorom pocítil, aké to je, keď autom začne nápadne triasť a z motorového priestoru vychádzajú nepríjemné pravidelné zvuky, ktoré by inak znieť nemali. Jedným z pomerne častých problémov naftových motorov je poškodenie dvojhmotového zotrvačníka. Je to súčiastka, ktorú začalo v roku 1985 používať BMW a dnes ju nájdete aj v Octaviach či Alfa Romeo. „Dvojhmota“ plní viac funkcií naraz, v bežnej prevádzke sa však prejavuje kultivovaním chodu motora, kompenzáciou vibrácií a otrasov, zjemňuje rázy motora pri rozbehu auta. Súčiastka zbiera nahromadenú energiu z vibrácií motora, tú potom uvoľňuje v pravidelných intervaloch, pomáha vyrovnávať kolísanie otáčok motora.
Silnú naftu nikdy nepodtáčajte
Každé auto je neskutočne komplikovaný stroj, ktorý je vrcholom vývoja strojárstva, elektrotechniky a elektroniky. Najmä motor obsahuje také množstvo súčastí, že keď sa iba jedna z nich poškodí, vyvolá domino efekt a začne poškodzovať tie ďalšie. Poškodiť jednu z veľmi dôležitých súčiastok – dvojhmotový zotrvačník – pritom nie je vôbec ťažké. Stačí, aby ste jazdili tesne pod 1500 otáčok za minútu alebo radili nízko, eventuálne neprimerane brzdili motorom. A zakaždým, keď vám auto „skape“, postupne ničíte zotrvačník tiež.Prejavy
Dôsledky poškodenia tejto súčiastky motora sú výrazné a neprehliadnuteľné. Znie to, ako keď naráža kov o kov, hlučne a citeľne. Motor výrazne trasie a klepe a tieto nezdravé prejavy sa postupne šíria ďalej. Dá sa to ignorovať, predovšetkým spočiatku, keď poškodený zotrvačník výraznejšie nevplýva na komfort. Neprimeranými vibráciami však trpí celý mechanizmus okolo motora, hrozí poškodenie kľukového hriadeľa, silentblokov motora a konečnom dôsledku aj samotnej prevodovky.Servis
Servis stojí naozaj veľa. Samotný dvojhmotový zotrvačník nie je lacnou záležitosťou, jeho ceny sa pohybujú na úrovniach od 350 do vyše tisíc eur, k tejto cene si musíte pripočítať maržu autoservisu a cenu práce, ktorá je naozaj náročná. Výmena tejto súčiastky trvá pokojne aj osem hodín a koľko úsilia musí mechanik vynaložiť, závisí aj od značky auta. Každý výrobca prístupňuje motor a jeho súčasti inak a to, ako to spravil, má výrazný podiel na cene. Garážový mechanik si za kompletnú opravu vypýta od 500 eur, v lepšom servise necháte aj dvojnásobok a ešte viac.Aj keď na svojom naftovom motore jazdíte primerane, teda ho nepodtáčate, motor „neskapína“ a spojku púšťate plynulo, vyšším nájazdom auta sa zotrvačník prirodzene opotrebuje. Údaje o životnosti zotrvačníkov sú rôzne, ak sa ale na vozidlo jazdilo rozumne, môže vydržať aj 200-tisíc kilometrov. V praxi často odchádza aj po odjazdení 100-tisícov a ak ten diesel jazdí šialenec, bude ho musieť vymeniť po pár tísícoch. Najpodstatnejším faktorom vplývajúcim na životnosť tejto dôležitej súčiastky je práve štýl jazdy. Pri jazde naftovým motorom s manuálnou prevodovkou sa teda držte nasledovných rád: * jazdite v otáčkach motora vyšších ako 1500, ideálne v 2-tisícoch * neraďte priveľmi nízko, keď vám auto pri preraďovaní škbe, radšej pred preradením mierne motor vytočte do vyšších otáčok * nebrzdite motorom prehnane, teda nezaraďte dvojku pri rýchlosti 80 km/h a podobne * spojku po preradení púšťajte plynule a pomalšie * vyvarujte sa skapínaniu motora, radšej ho vytočte na vyššie otáčky
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo