Cadillac CTS: Západný vietor

Redakcia, 05.11.2007
Cadillac, prémiová značka koncernu GM, chce pokračovať v celosvetovej expanzii. Pomôcť jej pri tom má nová generácia modelu CTS, s ktorou sme sa zoznámili v Lisabone.

Na prvý pohľad je jasné, že vietor fúka od Atlantiku. Cadillac CTS jednoznačne patrí do rodiny, no svojím expresívnym, dramatickým a nekonvenčným dizajnom stojí nad zvyškom ponuky značky. Cadillac sa rozhodol pridať do svojej filozofie „vedy a umenia“ trochu viac toho umenia.

Pod kapotou sa zatiaľ zabývali len dva šesťvalce. Základ predstavuje 2,8-litrový V6 známy z iných koncernových modelov. Novinkou je agregát 3.6 s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov. Výrobca sľubuje s týmto motorom lepšie jazdné výkony pri nižšej spotrebe a emisiách CO2, no ako sme sa presvedčili pri prvých prezentačných jazdách, tú spotrebu treba brať s rezervou. Zaujímavé sú však hodnoty jazdnej dynamiky: zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 7 sekúnd a maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 249 km/h.

Cadillac už potvrdil, že do roka bude v ponuke aj turbodiesel 2.9 s výkonom 184 kW (250 k) a krútiacim momentom 550 Nm, čiže pravdepodobne úplne nový motor. Fanúšikovia amerického zvuku by určite privítali aj špičkovú verziu CTS-V s ôsmimi valcami a prípadne aj s kompresorom.

Na výber sú automatická a manuálna šesťstupňová prevodovka. Pre športovú jazdu odporúčame manuál, pretože automatika sa nám zdala byť trochu ospalá. Okrem klasického zadného pohonu bude k dispozícii aj štvorkolka.

Podvozok kombinuje zavesenie typu McPherson vpredu a štvorprvkovú zadnú nápravu. V Európe budú na výber dva varianty pruženia. Základný ponúka dobrú stabilitu aj komfort, druhý bude elektronicky nastaviteľný.

Interiéru okrem príjemných materiálov dominuje výsuvný dotykový displej na stredovej konzole, ktorý však dokáže pracovať aj v nevysunutom stave. Prostredníctvom tohto rozhrania sa ovláda aj príplatkový navigačný a multimediálny zábavný systém so 40 GB harddiskom a DVD prehrávačom. Špecialitkou je možnosť zaznamenať rozhlasové vysielanie. Záznam prebieha kontinuálne, takže posádka môže program pozastaviť alebo sa v zázname vrátiť.

Výsadou vyššieho stupňa výbavy je ambientné osvetlenie interiéru. Cieľom je navodiť v kabíne ešte intímnejšiu a luxusnejšiu atmosféru podobnú špičkovým reštauráciam či nočným klubom. Spolu s priestorovým ozvučením značky Bose sa Cadillac tvári fajnovejšie než ktorákoľvek obývačka.

Vyskúšali sme verziu 3.6 V6 s automatickou prevodovkou a musíme uznať, že tradičné európske značky by mali byť v strehu. Auto má slušnú dynamiku, dobré jazdné vlastnosti a na svoje rozmery je pomerne obratné. Poteší hodnotný interiér, ktorý však množstvom ovládacích prvkov môže na niekoho pôsobiť pretechnizovane.

Text: Martin Ruisl
Foto: Cadillac

Technické údajeTyp motora 2.83.6Motor/počet valcov V6V6Zdvihový objemcm327923564Max. výkonkW/k pri ot/min155/211 pri 6800229/311 pri 6400Max. krútiaci momentNm pri ot/min246 pri 3600374 pri 5200Dĺžka x šírka x výškamm4860 x 1842 x 1464Rázvormm2880Batožinový priestorl363Zrýchlenie 0-100 km/hs8,3 (9,0)6,3 (6,3/6,7*)Maximálna rýchlosťkm/h225 (205)249 (241/225*)Kombinovaná spotrebal/100 kmvýrobca neudáva12,0 (11,1/11,2*)Emisie CO2g/kmvýrobca neudáva285 (264/267*)
Údaje v zátvorkách platia pre automatickú prevodovku
* s pohonom všetkých kolies